opreisnien.reismee.nl

Studeren op Airlangga

Beste Lezers,

Er is veel te vertellen en ik weet niet waar ik moet beginnen.
Veel mensen vragen zich af hoe het studeren hier is dus daar zal ik eerst wat over zeggen.
Airlangga is een van de beste universiteiten in Surabaya, maar het niveau ligt aanzienlijk lager dan in Nederlands HBO. En dan bedoel ik voornamelijk de begeleiding erom heen. De boeken zijn niet makkelijker en er zitten soms wat pittige opdrachten bij. Er is alleen veel onduidelijkheid en halve afspraken. Docenten zijn bijna altijd te laat en dan bedoel ik geen 10 minuten, maar een half uur tot een uur. En het is ook niet ongebruikelijk dat lessen plotseling gecanseld worden. Daarbij is een docent toegestaan zijn telefoontjes te beantwoorden in de les. De docenten staan duidelijk boven de studenten en verwachten respect, tegenspraak wordt dus ook niet geduld.
De manier van lesgeven is erg eentonig. Elke les heeft ongeveer de zelfde opbouw.
Studenten moeten een presentatie geven van ongeveer een half uur tot een uur, die wordt besproken, en daarna verteld de docent nog een verhaal. Soms hoor ik dan ook in de les dat ik een presentatie moet geven totaal onvoorbereid...
De studenten die presentaties geven hebben vaak een heel erg accent en spreken veel worden maar half uit waardoor het voor mij bijna niet te volgen is. Dit maakt het studeren soms wel lastig, maar ik geloof dat als ik zelf de stof blijf bestuderen ik er wel kom.
Ik overgens maar drie dagen in de week naar school dus ik heb heel veel vrije tijd.

Hoe reageren de andere studenten op mij?
Een blond meisje is natuurlijk ontzettend interessant als je die nog nooit van dichtbij gezien hebt! Ze zijn dan ook verbaast dat ook mijn wenkbrouwen en winpers blond zijn... De studenten zijn ontzettend lief en behulpzaam, en zullen me altijd helpen als ik het vraag.
Daarnaast zijn veel ook erg verlegen en durven niet tegen me te praten. Nu na een aantal weken proberen steeds meer meisjes tegen me te praten. Maar er zijn maar een paar die goed engels spreken. Als ze tegen elkaar praten praten ze dan ook altijd in bahasa en kan ik ze niet verstaan. Maar die tijd gebruik ik dan maar gewoon om te studeren. Ik ben ontzettend populair, maar vaak voel ik me meer onzichtbaar.

Reacties

Reacties

Mammie

leuk verslag Nienke!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!